Voorleessessie

Voorgelezen worden wie houdt er niet van? Luister dagelijks naar een kort verhaal.

Maandag 29 maart 2021 – Een muzikaal sprookje (Mandien Braems)

Een meisje zit vast in een kamertje, de deur is op slot. Vanuit het raam gaat de wereld aan haar voorbij. In dit luisterverhaal ontdekken we de wereld binnenin de muren van haar kamer, die zich onontwarbaar tussen de verhalen in haar boeken, haar gedachten en dromen afspeelt. Laat je meeslepen door een luisterverhaal, tot leven gebracht door de sfeervolle muziekfragmenten en reis zo naar ongekende plaatsen…

Tekst en verhaal: Mandien Braems
Co presentator: Wannes Braems
Muziekselectie: Mandien Braems, Britte Van den Broeck

Gebruikte muziekfragmenten in de volgorde dat ze in het verhaal voorkomen:

F. Poulenc – Banalités: No. 2, Hôtel
A. Messager – Mme Chrysantème, act III: « Le jour sous le soleil béni »
Két Tétel – csurdongolo
G.F. Handel – Ombra mai fu: versie L’arpeggiata, Handel goes wild
R. Strauss – Alpine symphony: night
C. Siem – Canopy
R. Wagner – Das Rheingold, scene I:prelude
C.Saint-Saëns – carnaval des animaux: aquarium
Anoniem – Mars praecurrit in planetis: ME hymne uit Finland
L. De Le Carrasca, Companie flamenco vivo – Flamenco por el mundo
E. Satie – Gymnopédies : 2. Lent et triste (voor harp)
A winged history for the sullen – Atomos VII 

Maandag 29 maart 2021 – Genoveva (K.O.K.W. & De Goudbloem)

Sofie Moors behaalde in 2019 een master Taal- en Letterkunde Nederlands. Op basis van haar masterproef Speelmogelijkheden van de rederijkerskamer De Goudbloem uit Sint-Niklaas. Op basis van De heylighe Genoveva uit het zeventiende-eeuwse verzamelhandschrift K.O.K.W.(nr. 269) (2019) leverde ze input voor de tentoonstelling Tijdloze Tragiek. De Goudbloem speelt Genoveva (oktober-november 2020) en educatieve projecten in Sint-Niklaas. 

Met haar scriptie voor de Educatieve Master Talen De ontsluiting van een Vlaams Topstuk voor laaggeletterde jongeren in het Nederlands. Genoveva en Sifroij, een geïllustreerd boek over een 17de-eeuws rederijkerstoneelstuk (2020), maakt ze haar voorgaand onderzoek toegankelijk voor een breed publiek. De masterproef werd in september 2020 bekroond met de CNO-masterproefprijs.

Ans Van Gasse (Masterstudent Kunstwetenschappen) en Steff Nellis (Assistent aan de vakgroep Kunstwetenschappen) besloten samen met Sofie het ‘toneelstuk in eenvoudige taal’ om te vormen tot een hoorspel voor de Schone Week. 

Dinsdag 30 maart 2021 – Gisteren was mooi (Roald Dahl)

Dagen waarop je verloren lijkt te lopen en alles tegen zit, kan het voldoende zijn om te denken aan gisteren en de zee. Gisteren was mooi neemt ons mee naar een kuststadje in Griekenland waar witte boten met blauwe randen dobberen. De ontknoping is verrassend en ontroerend.

Een bijdrage van Leonie Persyn

Woensdag 31 maart 2021 – Bonjour Tristesse (Françoise Sagan)

Een fragment uit het debuut van Françoise Sagan uit 1954 die je meeneemt naar de Côte D’Azur. We zijn even voyeur van de relatie tussen Cécile en haar vader. Op naar een zwoele zomerdag aan het zwembad: Adieu Tristesse. Bonjour Tristesse.

Een bijdrage van Joséphine Vandekerckhove

Donderdag 1 april 2021 – Andreas de beeldhouwer (Frans Carrein)

Escapisme met een goed verhaal, het gemak van een audioboek, lang achterover in de zetel, en de spanning van een true crime podcast. Met het hoorspel Andreas de beeldhouwer gaan we terug naar 1527. We maken een ommetje via 1861, toen theaterauteur Frans Carrein een verzonnen legende tot een Drama met Zang in drie Bedryven verwerkte. Stap mee in dit populaire verhaal over rivaliserende kunstenaars, moord, doodstraf, en de strijd van een jonge vrouw om te mogen beeldhouwen. Dat alles vertelt in een sappig Vlaams uit 1861. Een inleidend podcastgesprek met postdoctoraal onderzoeker Stefan Huygebaert vertelt over de legende van de schouw van het Brugse Vrije en het theaterstuk in kwestie. Daarna spelen 7 ste(m/r)acteurs uit de opleiding Kunstwetenschappen met hun fenomenale stemmen de twee belangrijkste en spannendste bedrijven uit het theaterstuk, begeleid door harpmuziek en voorzien van een flinke portie enthousiasme.

Een bijdrage van Stefan Huygebaert i.s.m. Paulien Deboutte, Cato De Corte, Alice De Waele, Duncan Cornette, Loïs Heirman, Samuel Pennynck, Rosalie Schepers, Nina Vandenbroucke, Britse Van de Broek & Jef Woestenborghs

Donderdag 1 april 2021 – Wachten op Godot (Samuel Beckett)

De twee landlopers wachten. Hoelang ze al wachten, weten ze niet. Waar ze moeten wachten, is niet zeker. Wie Godot is, weten ze al evenmin. Het enige wat ze hebben is tijd. Tijd om te wachten. Om te praten. Tijd om na te denken wat te doen om die tijd te doven.

Stemmen: Remi Cosijn (Vladimir), Charlotte Beersaerts (Estragon), Samuel Pennynck (Pozzo) & Rune Wittouck (verteller)
Productie en editing: Rune Wittouck
Muziek: ‘Porz Goret’ (Yann Tiersen)
Beeld: Samuel Pennynck

Vrijdag 2 april 2021 – Haat is een deugd (Gustave Flaubert)

De mens is niets, het werk is alles: een keuze uit de correspondentie van Gustave Flaubert. Waarom staat volgens Gustave Flaubert de kunstenaar boven alle andere mensen? En wat hebben Gustave Flaubert en John Cage met elkaar gemeen? Niets zo blijkt. Kom dit en nog veel meer te weten tijdens deze voorleessessie op Art on Air.

Een bijdrage van Anton Pereira Rodriguez

Vrijdag 2 april 2021 – The Goldfish (Renée Lacoste)

Het kortverhaal ‘The Goldfish’ werd in 1915 gepubliceerd in het avant-garde modetijdschrift Rogue (1915-1916). Deze titel was een woordspeling op het bekende Vogue (1892—), en dit soort ironie geeft de toon aan voor de inhoud van het magazine, dat geredigeerd werd door Allen en Louise Norton en kon rekenen op bijdragen van Wallace Stevens, Gertrude Stein, Mina Loy, en Clara Tice. Vooral Louise Norton speelde een belangrijke rol in de redactie van het tijdschrift, wat tot uiting komt in de talrijke omkeringen van gender-relaties en de constante oproep om stemrecht voor vrouwen. Vreemd genoeg, lijkt dit kortverhaal op het eerste gezicht een verbeelding van negentiende-eeuwse stereotypen, maar wanneer het wordt gelezen in de context van Rogue, past het plots binnen de kenmerkende ironie van het magazine, en wordt dit verhaal een gelegenheid voor vroeg twintigste-eeuwse lezers—alsook voor ons vandaag—om te reflecteren over de achterhaalde, Victoriaanse idealen van de vrouw als Angel of the House, oriëntalistische interpretaties van andere culturen, en de vluchtigheid van het leven.

Een bijdrage van Dries Debackere

Vrijdag 2 april 2021 – De blinde toeschouwer (Ray-Anne De Brandt & Xi Wang)

Bij een museumbezoek ontmoeten twee mensen elkaar op een bankje terwijl ze een schilderij aanschouwen. Maar welke schilderijen bewonderen ze? Kun je hen herkennen aan de hand van de poëtische beschrijvingen? Zet je ergens rustig neer en sluit je ogen. Laat je verrassen door het luisterverhaal ‘De Blinde Toeschouwer’.

Een bijdrage van Ray-Anne De Brandt & Xi Wang

Reageren? #deschoneweek #artonair #artonairvoorleessessie